Den rumenske hjuldamperen "Tudor Vladimirescu"er ankret ved en sidebrygge ved Navigasjonspalasset i Galati. Fartøyet er det eldste i den rumenske elveflåten og har vært i drift i 166 år. Ifølge Wikipedia er en hjuldamper er et skip med dampmaskin som driver skovlhjul som sørger for fremdriften. Hjulbåten representerte første fase i overgangen fra seilbåter til båter med motor. Den aller første hjuldamperen ble bygget i Frankrike i 1774, mens de første propeller for drift av skip ble utviklet i 1836
Fartøyet som fortsatt er i drift i Romania ble bygget i andre halvdel av 1800-tallet, ved Granzdanubius-verftene nær Budapest - og dets fornavn var "Kroatia". Det var en dampdrevet hjuldamper med en dampmaskin av den nyeste typen på den aktuelle tiden.
Etter 1919 gikk skipet inn i arven til de rumenske myndighetene som krigsbytte, og navnet ble endret til "Sarmisegetuza".
Umiddelbart etter dette ble skipet renovert i Turnul Severin-verftet, hvor slepebåten ble et passasjerskip, og fikk følgende hovedegenskaper: lengde - 59,44 meter, bredde - 7,50 meter, skrog under vann - 1,70 meter og hastighet - 18,5 km/t.
Dermed gikk den inn i elvepassasjerklassen hvis fremdrift leveres av padlende hjul drevet av dobbelte dampmaskiner, en sjeldenhet i moderne sjøtransport. Og som sagt: Denne verdens eldre hjuldamper er fortsatt i drift for elvecruise på Donau. Skipet har 26 sove-lugarer og plass til 170 passasjerer.
Blant de berømte passasjerene som har cruiset om bord på dette skipet var kong Ferdinand og dronning Maria, marskalk Gheorghe Averescu, kong Carol II og prins Mihai.
FLERE FLOTTE BILDER OG VIDEO PÅ LINKEN UNDER